A szegedi papucsnak párja nincs - tartja a mondás, amely valójában azt jelenti, hogy hagyományosan egyforma papucs készült a jobb és a bal lábra is. A szegedi papucs persze megannyi egyéb tulajdonsága miatt is páratlan, hiszen a hímzése is egyedi volt, amelynek központi elemét mindig a pipacsminta adta, ezt vették körül imolával, kalászokkal.
Annak idején negyven-ötven műhelyben készültek szegedi papucsok, és mindegyik mester a maga módján rendezte el a díszítőelemeket a lábbeliken, amelyeket egyébként kézzel varrtak, ragasztásnak ezeken nyoma sem volt, többek között azért is, mert - amikor ezek készültek - még olyan ragasztó sem állt rendelkezésre, amelyet a mai cipőipar használ.
Ma már csak három műhelyben készítenek hagyományos szegedi papucsot, ezek közül is talán Sallayék szegedi műhelye a legismertebb, ahol még a szegedi papucs Guinness-rekordját is megvarrták, amely leginkább egy nyolc méter magas asszonyka lábára passzolt volna.
Sallay Tibor és felesége, Sallayné Csikós Zsuzsanna hosszú évek óta készítenek kézzel varrott szegedi papucsot az egykori leghíresebb mester, Rátkai Sándor hagyományait követve. Nem kérdés, hogy ez a szegedi a papucsok Rolls Royce-a, hiszen ilyen tartós, személyre szabott és ennyire kényelmes lábbelit a tömegtermelés nem képes gyártani.
Hogy a hagyományőrzés milyen kihívásokkal állította szembe a készítőket, illetve hogyan alakult ki a - ma már hungaricum besorolására váró szegedi papucs - hegemóniája, továbbá milyen munkafázisok során készül el egyáltalán ez a remekmű, megtudhatja, ha október 15-én este a Dunára kapcsol.
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
A századik adásban a showmester rácsodálkozott a magyar borokra. Sokan vannak, finomak és szépek, azt gondolta, jól van ez így.
De hogy minden üveg mögött ott duruzsol néhány szomelié, azt már túlzásnak vélte. Annál is inkább, mert a családi Kincses Kalendáriumból úgy tudta, hogy a jó bornak egy szomelié is sok.
Na de mi van nemzeti italunkkal, a vízzel?!
Azt ki mondja meg, mit és hogyan élvezzünk benne?
A felismert hiány huzatában, a showmester jelentőségében csak a rezsicsökkentéshez hasonlítható lépésre szánta el magát, amikor megteremtette Magyarország, sőt Európa, sőt a Világ első vízszomeliéját.
A Mester az alkotói magány teljes zárójelbe tételével, előbb a büfében majd a színfalak mögött spontán létrejött szakértői kollektíva valamint két csínos múzsa támogatásával, mondhatni ecsetvezetésével vetette vászonra egyedülálló Fábry-vízióit.
A látomás megragadásának és rapid rögzítésének csak a hajszárító teljesítménye szab határt.
A mű elkészült, az Alkotó mégsem pihen.
Szóban is leleplezi a képet.